Obezitatea si hormonii

Hormonii dirijeaza modalitatea prin care corpul proceseaza alimentele. Daca acestia sunt bine fixati, kilogramele in plus pot fi usor pierdute, fara un aport suplimentar. Tulburarile hormonale pot declansa obezitate, insa cazurile acestea nu depasesc 15%. Mitul cel mai frecvent fiind “glanda tiroida,,. In hipotiroidism (cantitate scazuta de hormoni) metabolismul este lent sau hipertiroidismul (excesul de hormoni) prin cresterea poftei de mincare pot duce la ingrasare (+5-6 kg.), dar rar la obezitate. In obezitate se intilnesc o multitudine de tulburari hormonale.

Hormonii cei mai frecvent implicati sunt: cortizolul, estrogenii, insulina, leptina, adiponectina, grelina, hormonal de crestere, testosteronul. Pot fi afectati unul sau citiva hormoni deaceea se recomanda un consult medical de specialitate cind se doresc schimbari majore in dieta. Este extrem de important sa aruncam o privire la stilul nostru de viata, dar sa ne asiguram ca nu exista nici un dezichilibru hormonal care sa ne impedice pierderea in greutate.

Cortizolul- hormonul stresului controleaza felul in care organismul prelucreaza carbohidratii, grasimile si proteinele si ajuta la reducerea inflamatiilor. Cind creste corizolul incurajeaza conversia zaharului din singe in grasime pentru depozitare pe termen lung (pentru supravetuire). Dintre toti factorii stresanti cofeina cea mai daunatoare (creste cortizolul cu 25%). Desi o folosim pentru a cistiga putina energie, daca o folosim in exces vom induce de fapt oboseala cronica si epuizarea organismului. Solutia ar fi excluderea cafelei si substantelor ce contin cofeina.

Estrogenii- influenteaza ciclul menstrual, dispozitia, impulsul sexual si starea generala de sanatate. Pot afecta metabolismul, cercetatorii au gasit legatura dintre estrogeni si obezitate, in special in timpul menopauzei, cind nivelul estrogenilor scade, dar greutatea creste. Intervin de asemenea schimbari si la nivelul receptorilor in hipotalamus si detemina o dificultate a pierderii in greutate. Estrogenii produsi la nivelul tesutului abdominal nu ajuta la oprirea cresterii in greutate. Solutia ar fi reducerea cu 20% a alimentelor folosite si cresterea consumului legumelor pina la 0,5 kg in zi.

Insulina– hormon secretant de pancreas ajuta  organismul sa stocheze si sa utilizeze glucoza. Principalul hormon de stocare a energiei din corp. Celulele stocheaza energia sub forma de glicogen sau grasime. Trimite semnale celulelor adipoase sa stocheze grasime si sa o pastreze pe cea deja existenta. Rezistenta la insulina- aceasta inseamna ca celulele din organism nu vad insulina si pancreasul trebue sa produca si mai multa insulina, cea ce duce la hiperinsulemie. Fructoza in exces provenita de la zaharul adaugat este unul din factorii importanti ai rezistentei la insulina. Insulina contribuie in obezitate si prin blocarea leptinei la nivelul creierului. Cel mai simplu mod de a reduce insulina este reducerea carbohidratilor (zaharului si faina rafinate).

Leptina- secretata de celulele adipoase albe. Prin intermediul sistemului nervos ea poate diminua senzatia de foame si cresterea cheltuielilor energetice. Cu cat  mincam mai mult si acumulam mai multe grasimi cu atit concentratia leptinei e mai mare. Nu este inca clar felul in care activitatea fizica influenteaza secretia de leptina. Dar este cert ca atunci cind se creeaza un deficit caloric printr-o suprasolicitare fizica nivelurile leptinei scad. Solutia efort fizic standartizat dozat.

Adiponectina- secretata de celulele adipoase determina reducerea greutatii corporale prin scadera nivelului plasmatic al glucozei, lipidelor si stimuleaza consumul de energie. La obezi nivelul adiponectinei este mai scazut decit la normoponderali. Cresc adiponectina citeva nuci de fistic mincate zilnic la gustare (nu se cunoaste mecanismul), postul periodic la femei 18 ore si barbati 16 ore (de exemplu de la 16.00 pina  la 10.00 a doua zi).

Grelina- secretata in tractul gasrtrointestinal, mai este numita si hormonul foamei. Excesul grelinei creste pofta de mincare. Este considerat un antagonist al leptinei, un stimulator al hormonului de crestere si este esentiala in adaptarea cognitiva. Scaderea productiei de leptina o are somnul 7-8 ore, produsele alimentare bogate in celuloza, omega3 si tratamentul problemelor gastro-intestinale.

Hormonul de crestere- secretat in hipofiza intre orele 23.00-2.00 noaptea, stimuleaza arderea grasimilor (lipoliza), anabolismul proteic, cresterea cartilajului si oaselor. Carenta hormonului de crestere  la adulti se caracterizeaza prin masa musulara redusa si depunere de grasime viscerala. Solutia  somn nocturn 8 ore de la ora 22.00 si efort fizic (exerctii cu greutati).

Testosteronul- hormonul masculin esential in mentinerea libidoului si cresterea musculara care la rindul sau sustine metabolismul. Testosteronul scazut este principala cauza a obezitatii la barbati. Cind nivelurile de testosteron scad, nivelul de estrogen la barbat creste, ceea ce duce la depunerea excesului de grasimi in deosebi pe abdomen, acesta mareste productia de estrogeni, se dovedeste un cerc vicios, care trebuie spart prin cresterea testosteronului hormonal in singele unui barbat. Este posibil sa creasca in mod natural, daca organismul este capabil sa produca propriul hormon in cantitati suficiente, daca nu, este necesara substitutie hormonala, cu medicamente.

Silvia Bodean, Medic endocrinolog,

CSF "Galaxia", blocul B, biroul 12.

Informaţii utile

Sunteţi mulţumit de calitatea serviciilor noastre

  • Da,super
  • Satisfăcător
  • Insuficient